fbpx
Oei voor Groei
Delen is creëren

Hoe vaar jij je koers in 2011?

    Veel ondernemende professionals hebben moeite met het bepalen van een (nieuwe) koers en deze vast te houden, waardoor ze de regie over hun onderneming dreigen te verliezen.

    Ontbreekt het jou ook aan overzicht en focus, waardoor je teveel dingen tegelijk doet, en moeite hebt te bepalen welke activiteiten wel en niet bijdragen aan het bereiken van hun doelen? Het risico is dat je leeft naar de waan van de dag, omdat je niet weet wat je morgen moet doen. Gevolg is vaak een toename van stress, doordat het gevoel ontstaat geen regie te hebben over je onderneming en mogelijk ook niet over je eigen leven.

    Zonder duidelijk doel, strategie en plan is het moeilijk richting te bepalen, focus te houden en prioriteiten te stellen.
    Het is dan alsof je met je boot zonder kiel op zee dobbert en overgeleverd bent aan de weergoden. Het ontbreekt je aan bakens om vol vertrouwen de veilige haven te bereiken. Het plezier om te varen zal dan snel vergaan en als je pech hebt gaat je boot zelfs ten onder.

    Droom je bestemming, ga op pad en stuur bij
    Mijn tip is om weer in contact te komen met jouw drijfveren en passie voor je eigen onderneming, te dromen van waar je heen wilt, en een plan voor 2011 op te stellen. Je kunt dan met vertrouwen, energie en gefocust op pad gaan.

    Hierbij nog een paar praktische tips om je reis te vervolgen.

    1. Creëer een groot, sterk en gedurfd doel (GSGD) voor de lange termijn.
    Start vanuit je hart en creëer de tijd en context om te dromen waar jij met je onderneming over 15-20 jaar wil zijn en wat jouw ideale rol hierin is.
    Durf grote doelen te stellen en laat je niet beperken door overtuigingen als: ‘dromen zijn bedrog’, of ‘als ik te ambitieuze doelen stel, dan kan ik alleen maar falen’.

    2. Stel een jaarplan op met maanddoelen en gebruik deze als jouw leidraad.
    Zorg voor concrete korte termijn doelen om te voorkomen dat je in dromen blijft steken en niet weet hoe deze te verwezenlijken. Neem doelen op voor verschillende perspectieven:
    • Financieel: Welk financieel resultaat wil ik behalen?
    • Klantperspectief: Wat moet de klant merken van mijn dienstverlening?
    • Interne processen: Welke doelen stel ik ten aanzien van mijn interne processen?
    • Innovatie en groei: Welke doelen stel ik ten aanzien van innovatie en de groei van mijzelf en mijn eventuele medewerkers?
    Wees je bewust dat een plan niet heilig is. Het helpt je jouw strategie te volgen richting je doel. Soms is het nodig je strategie of zelfs je doel te wijzigen. Stel dan je plan bij.

    Kortom: Focus op je doel en ga op pad met je plan als kompas!
    Ik wens je een inspirerende en succesvolle reis. O ja, nog een laatste wijsheid:
    Als we beseffen dat het pad het doel is, ontstaat er een gevoel van uitvoerbaarheid (Pema Chödrön)

    Meer wegwijzers en tips kun je lezen in het gratis e-book ‘Succesvol zijn als ondernemende professional: meer resultaat met meer gemak en meer plezier’.

    Wat zijn jouw tips om op koers te blijven voor jouw droombestemming? Laat het weten door een reactie achter te laten. De beste reacties worden met vermelding van jouw naam opgenomen in de volgende editie van het e-book.

    Ook kun je nog tot 31 januari meedoen aan de mini-enquete ‘Zakelijke en persoonlijke doelen en focus voor 2011’. Bij deelname ontvang je vanzelfsprekend de resultaten.

    Laat een reactie achter:

    >