De huidige tijd vraagt om een flexibele vorm van coaching. Dankzij e-coaching kunnen coachingstrajecten effectief en efficiënt worden ingericht, waardoor clienten snel, resultaatgericht en duurzaam kunnen worden geholpen met hun vragen.
Ook wij bieden e-coaching aan.
Er zijn verschillende vormen van e-coaching. Ze verschillen van elkaar op diverse kenmerken. Er zijn globaal vier belangrijke kenmerken:
- Zichtbaar: de coach en cliënt kunnen elkaar wel of niet zien;
- Nabijheid: de coach en cliënt zijn wel of niet in dezelfde ruimte aanwezig;
- Tijd: de communicatie tussen coach en cliënt vindt in tijd, gelijk of ongelijk plaats (synchroon/ asynchroon);
- Uitingsvorm: de communicatie tussen coach en cliënt verloopt via het gesproken of geschreven woord.
Zie hieronder in de tabel een overzicht van vormen van coaching met bijbehorende kenmerken
Naast face-to-face coaching kunnen wij via een professioneel ondersteunend eCoachplatform alle van bovenstaande vormen van e-coaching aanbieden.
Ribbers en Waringa beschrijven de volgende voordelen van e-coaching:
- Plaats- en tijdonafhankelijk (coaching kan overal 24/7 plaatsvinden, mits een computer en internet beschikbaar zijn).
- Een aaneenschakeling van contacten (door het ontbreken van reistijd kunnen de contactmomenten verveelvoudigen).
- Kleine actiestappen (door meer contactmogelijkheden kan de coaching worden opgedeeld in kleinere stappen, waardoor meer succeservaringen ontstaan).'
- 'Op basis van ervaringsleren (de coaching vindt plaats in de relevante omgeving van de cliënt, waardoor het proces zich afspeelt in het echte leven en ‘on the job’).
- Hoge mate van betrokkenheid (door het frequente contact en de toename van succeservaringen ontstaat er een hoge mate van betrokkenheid).
- Snel tot de kern (door het achterwege blijven van social talk en sociaal wenselijk gedrag ligt de focus op de inhoud).
- Beter bij de les (de communicatiewijze zorgt voor een hoog concentratieniveau).
- Ruggespraakmogelijkheden, (overleg met derden is mogelijk zonder het proces te verstoren).
De meest afwijkende vorm van traditionele coaching is asynchrone Mail-coaching. Coach en coachee versturen hierbij elkaar electronische berichten via een afgeschermd systeem.
Voordelen specifiek voor e-coaching via Mail-coaching:
- Het staat zwart op wit (woorden vervliegen niet, maar zijn blijvend doordat deze worden vastgelegd).
- Structureren en motiveren (door het schrijven vindt er automatisch ordening en structurering van gedachten plaats).
- Spiegelende functie (datgene wat wordt geschreven wordt direct teruggegeven via het beeldscherm).
- Snel toegang tot emoties (het schrijfproces activeert het emotiesysteem.
- Individuele controle over het proces (de gesprekspartners kunnen zelfstandig bepalen wanneer ze communiceren en actief bezig zijn met de coaching).
- Blijvende positieve bekrachtiging (positieve teksten blijven bewaard en kunnen herlezen worden).
- Terugvalpreventie (afgesloten trajecten kunnen keer op keer opnieuw bekeken worden).
Werkwijze
Voor deze asynchrone vorm van e-coaching maken wij gebruik van een beproefde werkwijze ondersteund door een professioneel beveiligd e-coachplatform.
In overleg stellen wij een e-coachcontract op waarin naast de coachdoelstelling onder andere de duur van het traject, het gemiddelde aantal contactmenten en de responsetijd worden afgesproken.
E-coaching wordt ook in combinatie met Face2Face coachsessies (op een van mijn coachlocaties of via videobellen) aangeboden.